۹ روش تحلیل بازاریابی و فروش که هر مدیری باید بداند
نوشته شده توسط : ساحل

انجام تحلیل بازاریابی و فروش برای کارهایی مانند افزایش درآمد و سود، شفا وجهه‌ی برند و شفاف‌سازی بصیرت تجاری، یک ضرورت به حساب میاد. با کمک یک آنالیز درست، شما می‌تونید بازارهای جدید، مخاطبان جدید، مناطق گسترش جدید و… رو به دست بیارید. اما چه گونه تحلیلهایی رو باید سپریدن داد؟ در اینجا می‌خوایم ۹ الی از مهمترین انواع تحلیل که هر مدیری برای موفقیت و رشد کسب و کارش باید بدونه رو توضیح بدیم. پس اگر به تعقیب توسعه و کامیابی کسب و کارتون هستید، بهتون رهنمود می‌کنم این مطلب رو از دست ندید.
این مطلب نوشته Bernard Marr است و اون رو در وبسایت فوربز منتشر کرده. برنارد یک نویسنده و متخصص در حوزه‌ی داده‌های احسن و موشکافی هست که به شرکت‌های مختلف در سراسر جهان کمک می‌کنه لغایت با استفاده از داده‌ها به سؤالات مهم مربوط به کسب و کارشون استجابت بدن.

تحلیل نیازهای برآورده نشده
کسب و پیشه یعنی مواجه شدن با نیازهای مشتریان. تحلیل نیازهای برآورده نشده یعنی فهمیدن اینکه آیا بیچارگی برآورده نشده‌ای در گوشه ها-کناره ها محصول، سرویس یا مارکت شما هستی داره که به وسیله‌ی اون بتونید خوشنودی و درآمد از مشتری رو افزایش بدین. از ابزارهای سودمند برای این‌کار میشه به نقد و بررسی محصولات، بررسی کیفی، گروه‌های متمرکز و مصاحبه‌ها اشاره کرد. وانگهی می‌تونید برای آشنایی با واژه ها جستجو شده بدست کاربران از ابزار “گوگل ترندز” هم کاربرد کنید.

نکته: امروزه دیگه سوال پرسیدن از کاربران سختی نداره. می‌تونید فرم‌ها یا گروه‌‌های متمرکز بسازید یا حتی از کاربران بخواید که صفحه فیس‌بوکتون رو لایک کنن یا بهتون بازخورد بدن.

تحلیل اندازه بازار
اگر اندازه‌ و پتانسیل بازاری که می‌خواید درش مشغول به پیشه بشید رو ندونید، پیش‌بینی دوام و استقامت کسب و کارتون هم کار چندان سختی نیست!!

تحلیل اندازه بازار یعنی اینکه رسیدگی کنید و ببینید که فلان بازار چقد برای محصول یا سرویس شما اندازه و پتانسیل داره و پتانسیل رشد در این بازار چقدره. بازار رو می‌شه از لحاظ مواردی همانند حجم (چند یکتا از یک فرآورده یا سرویس فرخته می‌شه)، ارزش (میزان پولی که در بازار هزینه می‌شه) و تناوب (چند وقت به چند وقت یک فرآورده به فروش می‌رسه) اندازه گیری کرد. برای اندازه‌گیری حجم بازار می‌تونید از دیتاهای دولتی، اطلاعات انجمن صنفی، اطلاعات مالی از رقبا و نظرسنجی از مشتریان کاربرد کنید.

نکته: ابهت یک بازار، نمی‌تونه دلیلی بر سودآور بودنش باشه. به خصوص اگر اغلب مشتریان که یک محصول یا سرویس رو می‌خوان در حال حاضر یک مثال از اون رو دارن و مایل به خرید مثال دیگه نیستن.

پیش‌بینی تقاضا
برای موندن در کورس رقابت، پیش‌بینی تقاضا یکی از ضروریات هست. قبل بینی درخواست یعنی برآورد شمار محصول یا سرویسی که مشتریان مایل به خریدش هستن. پیش‌بینی تقاضا چیزی ما فوق حدس‌های آکادمیک هست و به اطلاعات گذشته و حال فروش از بازارسنجی بیچارگی داره. تکنیک‌های تحلیل مشابه تحلیل سری‌های زمانی می‌تونه سودمند باشه.

نکته: اطلاعاتی که ازش برای پیش بینی تقاضا استفاده می‌کنید باید روشن و ریزبین باشن. اگر اینطور نباشه، نتایج راستی به دست نمیاد و می‌تونه به کسب و کار رو به راه نادرست هدایت کنه.

تحلیل روند بازار
هر سوداگری باید روند و جهت بازاری که درش مشغول به شغل هست رو بدونه. تحلیل روند بازار یعنی اینکه متوجه بشید که آیا یک بازار در حال رشد، راکد یا در حال نزول هست یا نه و این پروسه چقدر سریع داره رخداد می‌افته. دونستن اندازه بازار هم مهمه اما دونستن اینکه بازار در حال صعود یا نزول هست هم حائر اهمیته. برای مانیتور کردن روند بازار می‌تونید بعضی از آزمایش ها سوداگری یا سناریو‌های تحلیلی رو انجام بدید لغایت ببینید که بازار چه چیزی رو می‌پسنده و این مورد چطور روی سوداگری و رشد، راکد بودن و رشد بازار کارایی می‌گذاره. نظرسنجی از مشتریان یا گروه‌های متمرکز هم می‌تونن سودمند باشن.

نکته: درباره محیط خارجی مثل تغییر قوانین و انتظارات اجتماعی دائم اخطار داشته باشین.

بازاریابی چابک: چطور از روش اسکرام در مدیریت تیم بازاریابی کاربرد کنیم؟
تحلیل غیرمشتری‌ها
به طور سنتی ما می‌گیم که باید مشتریان رو فهمید و در پایان پی برد که اونها چطور مشتریانی هستن و کسان اکثریت هم همانند اونها پیدا کرد. ولی گروه دیگه‌ای هم هستی دارن که اهمیت به خصوصی دارن؛ غیر مشتری‌ها! تحلیل غیرمشتری‌ها یعنی اینکه متوجه بشید که چه افرادی در حال آماده مشتری شما نیستن و در مورد محصول، سرویس یا برند شما اندیشه می‌کنن. با معرفی افرادی که از شما خرید نمی‌کنن، می‌تونید بازارتون رو به وسیله اون افراد گسترش بدین. اگر می‌خواید بدونید که چرا کسان از فرآورده یا سرویس شما بهره‌گیری نمی‌کنن، باید ازشون بپرسید، مصاحبه کنید، پرسشنامه بفرستید و از گروه‌های متمرکز استفاده کنید.

نکته: با به کارگیری توان شبکه‌های اجتماعی امروزه خیلی راحته که از افرادی که مشتری‌تون نیستن بازخورد بگیرید.

تحلیل رقبا
کسب و پیشه شما بی گمان نمی‌تونه در یک محیط بسته هستی داشته باشه. تحلیل رقبا برای بازاریابی و برنامه‌ریزی راهبردی با معرفی اینکه رقبای اصلی شما چه کسانی هستن، جایگاه اونها در بازار و در ارتباط با سوداگری شما کجاست اهمیت داره. با فهمیدن نقاط سستی و نیرو اونها، می‌تونید فرصت‌هایی رو برای بهره‌بردازی و آغاز حرکت جدید معرفی کنید. روش‌های زیادی برای جمع‌آوری اطلاعات رقبا وجود داره. از آنگونه روزنامه‌ها و مجلات تجاری، گزارشات سالیانه، بروشور محصولات و فعالیت‌های بازاریابی. حتی می‌‌تونید از یکی از دوستان، اعضای خانواده یا… بخواید که یگانه از محصولات رقباتون رو خریداری کنه و شما تجربش در استفاده از اون فرآورده یا سرویس رو جویا بشید.

نکته: مفید‌ترین ترفند برای تحلیل رقبا اینه که دست به کار بشید! کاری که اکثر کسب و کارها انجامش نمیدن.

تحلیل قیمت
چی می‌شه اگر بدونید مشتریان در قبال فرآورده یا سرویس شما دقیقا و هرچند مدت، چقدر پول می‌پردازن؟ هدف تحلیل بها هم دقیقا همین هست. یعنی تحلیل قیمت با حساسیت در بخش‌های مختلف بازار. تحلیل بها به خصوص در بازارهای رقابتی می‌تونه زیاد سودمند باشه. تحلیل قیمت نیازمند داده‌کاوی و توسعه‌ی الگوریتم‌ها و مدل‌های پیش‎‌بینی‌گرایانه‌ست. در ضمن گاهی اوقات لازم هست که از چندین آزمایش هم‌زمان هم استفاده کنید تا متوجه بشید در موقع تغییر قیمت دقیقا چه اتفاقی می‌افته.

نکته: اگر برای بهبود دادن گردش مالی‌تون از روش‌های تحلیل قیمت بهره‌گیری می‌کنین، حتما درنظر داشته باشید که مشتری‌هایی که دارند مبلغ اکثریت می‌پردازند باید پرماسیدن رضایت بیشتری داشته باشند، بعد حتما ارزش مشتری رو افزایش بدید.

تحلیل کانال‌های بازاریابی و فروش
برای بازاریابی و فروش محصول و سرویس، کانال‌های زیادی هستی داره. تحلیل کانال‌‌های بازاریابی و فروش بهتون فرمان می‌ده که به کانال‌های گوناگون دسترسی پیدا کنین و متوجه بشید که کدومشون از همه موثرتره. به بردباری زیاد می‌شه از طریق کانال‌های مختلف، به بخش‌های مختلفی از بازار دسترسی پیدا کنین اما باید بدونین که کدومشون بهتر تاثیر گذار هستن و کدوم کارایی ندارن. برای هر کدوم از کانال‌های بازاریابی و فروش و پتانسیل‌های بلااستفاده‌‌ی کانال‌ها، باید یکسری نرخ تبدیل رو مشخص کنید لغایت بدونین کانال‌هاتون دقیقا چه دست نویس رو دنبال می‌کنن.

برای دریافت مشاوره رایگان با آژانس دیجیتال مارکتینگ آوش تک در ارتباط باشید.

نکته: تحلیل کانال‌های بازاریابی و فروش، بی گمان به چهره آنلاین آسونتر هست. کانال‌های آنلاین، دیجیتالی هستن و بیشتر تحلیل‌ها در پلتفرم‌های بازاریابی و فروش سپریدن می‌گیرن.

چطور فرهنگ تجزیه و تحلیل را با استراتژی بازاریابی‌ ادغام کنید
تحلیل برند
برند مهمه. قصد از تحلیل برند مشخص‌کردن نقاط قوت شما در مقایسه با رقباست. برند چیزی ما فوق لوگو یا ردای بازرگانی هست. برند یعنی وجهه و دریافتن محصولات شما و چیزی که اونها به مشتری ارائه می‌دن. این نکته حائر اهمیته که بدونید مشتریان چطور برند شما رو فهم می‌کنن. چون اینکار روی تصمیم‌گیری و هدایت راهبردی کارایی می‌گذاره. دیتاهای لازم برای تحلیل برند رو می‌تونید از مکان‌های مختلفی مشابه مکالمات سرویس مشتریان، مکالمات فروش، انجمن‌ها، وبلاگ‌ها، سایت‌های نقد و رسیدگی و شبکه‌های اجتماعی بدست بیارید.





:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: